سایت اطلاع رسانی ایرانیان ساکن مونترال

کارت سلامت کانادا یا کارت ملدی کبک

ثبت نام کارت سلامت در مونترال و قوانین استفاده از آن

3,417

صرافی مونترال

در ادامه مطلب نقاط قوت و ضعف پزشکی در کانادا ، در این نوشته به بررسی کارت سلامت کانادا یا همان کارت ملدی کبک می پردازم. یکی از مهمترین اقدامات اولیه ورود به خاک کانادا، اقدام برای صدور کارت سلامت کانادا است. برای انجام این کار باید قبل از سه ماه از ورودتان به کانادا به این آدرس مراجعه کنید. سازمان متولی این کار در کبک Régie de l’assurance maladie du Québec  است.

در زمان مراجعه جهت دریافت کارت سلامت، شما نیاز به یک آدرس ثابت دارید. اگر به صورت موقت در منزل دوستان ساکن هستید باید به همراه دوست خود به اداره سلامت مراجعه کنید و دوست شما حضورتان را در آدرسی که به نام ایشان است تایید کند. اگر در خانه ای موقت یک یا دو ماهه هم زندگی می کنید، می توانید از روش بالا استفاده کنید اما باید به محض تغییر آدرس و داشتن آدرس ثابت آنرا به اداره مربوطه اعلام کنید.

سخت گیری زیادی روی آدرس شما در زمان ثبت نام برای کارت سلامت انجام می شود و مسئول مربوطه خیلی از مدارک را برای اثبات آدرس سکونت قبول نمی کند. قرارداد اجاره بلند مدت(حداقل شش ماهه) یا یک گواهی از طرف کلاس زبان که شامل آدرس شما باشد، از جمله مدارکی است که مورد قبول هستند.

مدت زمان انتظار برای صدور کارت سلامت کانادا یی سه ماه از تاریخ لندینگ شماست نه از تاریخ ثبت نام برای کارت. بنابراین منطقی است در ماه اول یا دوم حضور در مونترال برای این کارت اقدام کنید. در اینصورت سه ماه بعد کارت ملدی یا همان کارت سلامت به آدرس شما ارسال می شود.

این کارت برای بار اول با اعتبار یک ساله صادر می شود. طبق قانون برای حائز شرایط بودن استفاده از کارت سلامت کانادا ، حضور مستمر و بالای 6 ماه در یک سال در خاک کانادا مورد نیاز است. در زمان ثبت نام برای این کارت به شما اعلام می شود که در صورتیکه برای بیش از 6 ماه از خاک کانادا خارج شوید حق استفاده از این کارت را ندارید. طبق قانون باید خودتان این شرایط را اعلام کنید. در زمان بازگشت به خاک کانادا می توانید مجدد برای این کارت اقدام کنید که اگر اشتباه نکرده باشم صدور آن، باز هم سه ماه زمان خواهد برد.

پس از گذشت یک سال در زمان تمدید کارت، از شما مدارکی دال بر حضور مستمر در خاک کانادا در سال گذشته خواسته می شود. اینبار کارت شما سه تا پنج ساله تمدید خواهد شد. به شخصه تا بحال متوجه نشده ام که چرا کارت برخی مهاجرین سه ساله و برخی دیگر ۴ یا ۵ ساله تمدید می شود.

در طول سه ماه اول و تا زمان صدور کارت سلامت کانادا ، شما مشمول هیچ بیمه درمانی ای نمی شوید. پس دو راه دارید. یا از بیمه های خصوصی سه ماهه استفاده کنید یا سعی کنید سه ماه بیمار نشوید چون هزینه درمان خصوصی خیلی بالاست. گویا هزینه بستری در بیمارستان برای هر روز بیش از 3000 دلار است و این شامل دیگر هزینه های تخصصی مورد نیاز بیمار نیست.

برای خرید بیمه موقت نیز دو راه دارید. یا قبل از سفر به کانادا از یکی از شرکتهای بیمه ای معتبر در ایران بیمه سه ماهه مسافرتی خدمات درمانی تهیه کنید یا از شرکتهای بیمه مستقر در کانادا بیمه بخرید. در زمان خرید این بیمه ها حتما دقت کنید که این بیمه کلیه هزینه های درمانی و دارویی شما را پوشش دهد و تنها شامل خدمات اورژانسی و تصادفات نباشد. ضمنا حتما بپرسید که آیا این بیمه با مراکز درمانی محدود و مشخصی قرارداد دارد یا هزینه در تمام مراکز درمانی را پوشش می دهد؟

نکته مهم دیگر نحوه پرداخت هزینه است. آیا شما باید هزینه را بپردازید و بعد برای دریافت آن از بیمه اقدام کنید یا اینکه بیمه مورد نظر طرف قرارداد مراکز درمانی خواهد بود؟ همچنین برخی از این بیمه ها تنها به افرادی که مسافر باشند یا به عبارتی بلیط دو طرفه داشته باشند غرامت پرداخت می کنند.

اگر از موارد فوق مطمئن شدید به نفع شماست که قبل از سفر از ایران بیمه بخرید چون هزینه بیمه های کانادا از ایران گران تر است. اما در صورت تردید در دریافت پاسخ سوال های بالا، منطقی تره که از بیمه های کانادا، بیمه موقت بخرید.

در روزهای آینده در مطلب پزشک خانواده در مونترال به نکاتی در مورد یافتن پزشک خانواده اشاره خواهم کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. نازنین می گوید

    با سلام . ۲ سوال مهم دارم . ابتدا اینکه به اشخاصی که ویزای توریستی ۵ ساله دارند کارت سلامت تعلق میگیره یا خیر ؟ و بعد اینکه بیمه کامل ۳ ماهه چه قیمتی داره ؟

    1. admin می گوید

      دوست عزیز سلام
      تا جاییکه بنده اطلاع دارم شما نمی توانید با ویزای توریستی از کارت سلامت و سیستم رایگان بیمه درمانی کانادا استفاده نمایید و معمولا توریستها برای مدت حضور خود در کانادا بیمه خصوصی خریداری می کنند
      در مورد قیمت بیمه خصوصی هم باید از متخصصین بیمه سوال بفرمایید چون بیمه های دارای جزییات و پوششهای متفاوتی هستند و بر اساس همانها ارزیابی می شوند. برای ارتباط با کارشناسان بیمه در شهر مونترال می توانید به قسمت بیمه در بانک مشاغل مونترال باما مراجعه کنید و از اطریق این صفحه با کارشناسان بیمه ارتباط برقرار کنید
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!