سایت اطلاع رسانی ایرانیان ساکن مونترال

نکاتی درباره سیستم پزشکی و خدمات درمانی مونترال

نکاتی در مورد نقاط قوت و ضعف سیستم پزشکی مونترال - کبک

3,760

صرافی مونترال

یکی از مهم ترین مراحل مهاجرت یادگیری قوانین و راهکارهای رایج زندگی در محل جدید زندگی اه. و از مهمترین اونها مسائل پزشکی و درمانی. از این رو می خواهم با نگارش چند مطلب و با توجه به تجربه چند ساله خودم نگاهی به سیستم پزشکی استان کبک و خدمات درمانی مونترال بیندازم و نکات حائز اهمیت اش رو با شما در میان بگذارم.

برخی نکات موجود در این نوشته احتمالا برای آن دسته از مخاطبین سایت که مدت مدیدی از لندینگ آنها می گذرد، حاوی نکات جدیدی نیست اما امیدوارم برای آن دسته از مخاطبین مونترال باما که تازه وارد کانادا شده اند یا مراحل پایانی مهاجرت را طی می کنند مفید باشد.

در یک نگاه سطحی می توان یافت تفاوتهای آشکاری میان سیستم درمانی کانادا و ایران وجود دارد. در ایران خوشبختانه سیستم پزشکی علی رغم همه انتقادا تی که به اون وارده، از سطح کیفی مناسبی برخورداره. از نظر من مهم ترین مزیت سیستم درمانی ایران در دسترس بودن پزشکان عمومی و متخصص اه. البته مشخصه که سیستم پزشکی ایران نقص های بارزی هم داره که هزینه های پزشکی و بیمه های دولتی ناکارآمد از مهمترین آنها هستند.

اما در کانادا و خصوصا ایالت کبک اوضاع به نحو دیگه ایه. درمان در کشور کانادا رایگانه. در کانادا هر شخصی یک کارت سلامت داره که با استفاده از اون می تونه به صورت رایگان از خدمات پزشکی استفاده کنه. البته به جز برخی خدمات پزشکی از قبیل دندانپزشکی و دندانسازی، لنز و عینک، جراحی های زیبایی و مهمتر از همه دارو.

رایگان بودن خدمات پزشکی که امتیاز خیلی مهمی برای کانادایی ها محسوب میشه، طبیعتا محدودیت هایی رو هم در پی داره. از جمله محدودیت دسترسی آسان به پزشک. در سیستم خدمات درمانی مونترال معمولا نمی توان همانند ایران با هر دل درد یا سردرد در کمتر از نیم ساعت توسط یک پزشک متخصص معاینه شد، یا در کمتر از دو ساعت  پس از تزریق انواع و اقسام سرم و آمپول بیمارستان یا درمانگاه را ترک کرد.

در کانادا اگر به صورت فوری و لحظه ای نیاز به پزشک دارید، پس از ورود به walk-in کلینیک ها (کلینیک های سرپایی) یا اورژانس بیمارستان ها  پس از طی مراحل  ابتدایی، معاینه اولیه ای روی شما انجام می شود و اگر وضعیت شما بحرانی ارزیابی نشود باید در صف انتظار، چند ساعتی را مهمان کلینیک باشید. هر چقدر هم که سردرد یا دل درد شما از نظر خودتان بحرانی باشد، اما با توجه به اینکه به تشخیص پرستار یا دستیار پزشکی که شما را در ابتدای ورود معاینه کرده، وضعیت شما بحرانی به حساب نیامده، شما چند ساعت در صف خواهید بود.

یکی از دوستانم با پای شکسته و درد فراوان به یک walk-in کلینیک رفته بود و با همان شرایط چند ساعت انتظار کشیده بود. در این شرایط به شما قرص مسکن می دهند که کمتر درد بکشید اما در صورت حضور بیماران واجب تر،  شرایط شما اورژانسی محسوب نمی شود و مدت انتظار کمتر نخواهد شد.

البته درصورتیکه بیمار با علائم خطرناکی همچون قلب درد یا عدم هوشیاری کامل به این مراکز مراجعه کند به سرعت درمان او پیگیری خواهد شد.

این شرایط در سالهای اول ورود به کانادا برای ایرانیانی که دسترسی بسیار راحت به پزشک یا کلینیک های مختلف داشته اند غیرمنتظره و شاید عجیب است اما با گذر زمان عادی می شود. به عبارت بهتر کاملا قابل درک است که به علت رایگان بودن سیستم خدمات درمانی مونترال، سرعت بالایی را نباید برای درمانهای غیرضروری انتظار داشت.

البته نقطه ضعف بالا شامل همه خدمات درمانی مونترال نمی شود و راه حل هایی برای حل آن وجود دارد.

راه حل اول مراجعه به کلینیک های خصوصی و پزشکان خصوصی است که تحت پوشش سیستم رایگان دولتی به شما خدمات نمی دهند. با توجه به هزینه خیلی زیاد این روش، آنرا فقط به عنوان گزینه شرایط بحرانی در نظر داشته باشید. به عنوان مثال اگر خدایی نکرده نیاز به آمبولانس داشته باشید و از 911 تقاضای آمبولانس کنید، چند روز پس از استفاده از آمبولانس حداقل 120 دلار شارژ خواهید شد. مقایسه کنید با ایران که اورژانس به صورت رایگان به مردم خدمات پزشکی و آمبولانس ارائه می دهد. لازم به ذکر است آمبولانس در موارد جاده ای، جابجایی بین بیمارستانها و نیز افراد بالای 65 سال رایگان است.

همانطور که گفتم گزینه بالا یا همان سیستم خصوصی معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد و گزینه رایجی در خدمات درمانی مونترال نیست. راه حل دیگر برای کاستن از معطلی در کلینیک ها، یافتن یک پزشک خانواده یا دکتر فامیلی است. اکثر قریب به اتفاق کانادایی ها یک پزشک خانواده دارند که این پزشک پرونده کاملی از وضعیت درمانی بیمار در سالهای گذشته دارد. این پزشک معمولا یک پزشک عمومی است.

در صورتی که نیاز به ویزیت دکتر دارید، با تعیین وقت قبلی نزد پزشک خانواده خود می روید و بدون معطلی توسط او ویزیت می شوید. در این مطلب توضیحات مفصل تری از پزشک خانواده را با شما در میان خواهم گذاشت.

 

راه حل دیگر برای استفاده سریع تر و بدون معطلی از خدمات درمانی مونترال استفاده از سایت bonjour-sante.ca است. این سایت یکی از بهترین راههای معطل نشدن در صفهای walk-in کلینیک هاست. در روزهای آینده در مطلبی دیگر درباره این سایت و نحوه استفاده از آن خواهم نوشت.

گفتنی است روند درمانی کودکان در مونترال خیلی متفاوت با بزرگسالان است. به عنوان مثال در این صفحه به توضیح تاینی تاتس به عنوان یک کلینیک کودکان در مونترال پرداختیم.

 

برای مشاهده دیگر مطالب مربوط به سلامت و خدمات درمانی مونترال به این صفحه مراجعه نمایید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!