سایت اطلاع رسانی ایرانیان ساکن مونترال

نکاتی درباره خرید دارو در کانادا

6,721

صرافی مونترال

در مطالب قبلی بخش سلامت سایت درباره موضوعات نقاط قوت و ضعف پزشکی در کانادا ، کارت سلامت کانادا ، پزشک خانواده در مونترال و در آخر هزینه های پزشکی در کانادا و بیمه تکمیلی توضیحاتی دادم. حال در این نوشته به بررسی موضوع خرید دارو در کانادا و شهر مونترال می پردازم. روش متداول برای خرید دارو در کانادا و استان کبک مراجعه به فروشگاههای زنجیره ای همچون فارماپری، ژان کوتو و یونی پریکس است. در این فروشگاهها قسمت مخصوص داروخانه وجود دارد. در شهر مونترال شما با داروخانه های مستقل به شکل ایران کمتر مواجه می شوید و داروخانه ها معمولا زیر نظر فروشگاههای زنجیره ای بزرگ اداره می شوند.

ضمنا در فروشگاههای زنجیره ای بزرگ تر همچون والمارت و کاستکو هم بخش داروخانه وجود دارد که معمولا داروهای آنها ارزان تر از داروهای فارماپری و ژان کوتو هستند اما شاید تنوع دارویی فروشگاههای فارماپری و ژان کوتو را نداشته باشند.

در نوبت اول که برای خرید دارو در کانادا به یک فروشگاه مثلا فارماپری مراجعه می کنید، برای شما یک پرونده دیجیتال ساخته می شود و از این به بعد تمام داروهایی که از شعبه های مختلف فارماپری دریافت می کنید در پرونده شما ثبت می شود. توصیه می کنم که تنها یکی از این فروشگاههای زنجیره ای را برای خرید دارو انتخاب کنید. مزیت اینکار داشتن یک پرونده دارویی منسجم در یک داروخانه به جای داشتن چندین پرونده در چند فروشگاه زنجیره ای است.

در صورتیکه شاغل هستید می توانید بسیاری از هزینه های پزشکی از جمله هزینه هایی که برای خرید دارو در کانادا می پردازید را به عنوان هزینه در فرمهای مالیات خود اعلام کنید. حال اگر از چند فروشگاه مختلف دارو تهیه کرده باشید و رسید های خود را گم کرده اید، برای دریافت رسید پرداختی های خود برای خرید دارو نیاز به مراجعه به همه آنها را دارید.

یکی از مزیت های سیستم درمانی و دارویی کانادا انسجام و یکپارچگی آن است. به این معنی که معمولا داروهای موجود در نسخه، توسط پزشک داروساز بررسی می شود و در صورتیکه ابهامی در لیست داروها وجود داشته باشد، خود داروخانه با پزشک معالج شما برای تایید مجدد دارو تماس می گیرد.

برای خودم یک مرتبه پیش آمد که با یک نسخه  شامل یک داروی آنتی بیوتیک به فارماپری رفتم و دارو گرفتم. بعد از گذشت دو ساعت از طرف داروخانه با موبایل من تماس گرفته شد و دکتر داروساز توضیح داد در نسخه شما آنتی بیوتیک برای مدت 5 روز تجویز شده بود اما با توجه به اینکه معمولا دوره درمان این دارو 7 روز است من با پزشک خانواده شما تماس گرفتم و دکتر خانواده شما تایید کرد که اشتباهی صورت گرفته است. در نتیجه از من خواست دوباره به داروخانه بروم و مقداری دیگر آنتی بیوتیک دریافت کنم. این حد حساسیت و دقت برای من بسیار ارزشمند بود.

داروها در کشور کانادا به مانند اغلب نقاط دیگر دنیا، به دو دسته prescribed medication و over the counter medication تقسیم می شوند. یا به قول خودمان با نسخه پزشک و بدون نسخه پزشک. داروهای بدون نسخه تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند اما داروهای نسخه دار شرایط دیگری دارند. طبق آنچه در مطلب هزینه های پزشکی در کانادا بیان کردم، هزینه داروی کودکان تا سن 18 سالگی رایگان است اما داروهای بزرگسالان بنا به نوع دارو ممکن است تمام یا قسمتی از آن تحت پوشش بیمه درمانی رایگان کانادا قرار بگیرد.

اما به هر ترتیب خرید دارو در کانادا رایگان نیست و خیلی هم ارزان نیست. مثلا برای خرید یک آنتی بیوتیک که در ایران به قیمت زیر 5 هزار تومان به فروش می رسد، در کانادا باید 20 تا 30 دلار بپردازید. علاوه بر گران بودن، بسیاری از داروها همانند ایران در دسترس هم نیستند. به عنوان مثال آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین و آرام بخش ها به راحتی توسط پزشکان تجویز نمی شوند.

خیلی از مهاجرین  از ایران به همراه خود دارو می آورند ولی پیشنهاد من اینه که با توجه به اینکه ورود دارو به کانادا قوانین و ضوابط خاص خودش رو داره، در صورت همراه داشتن دارو حتما اگر درفرودگاه در مورد دارو پرسیدن، اعلام کنید که کمی دارو برای مصرف شخصی به همراه دارید که براتون دردسر نشه. همچنین اگر از داروی خاصی استفاده می کنید می توانید قبل از ورود به کانادا لیست داروهای موجود در کانادا را در سایت وزارت بهداشت کبک در این صفحه بررسی کنید و در صورت نیاز داروی خود را به میزان کافی به همراه بیاورید. البته بهتره نسخه پزشکی تجویز دارو رو هم به همراه بیاورید.

در مجموع اگر بخواهم یک جمع بندی کلی روی سیستم درمانی کانادا و استان کبک انجام بدم، با توجه به تمام نکات مثبت و منفی که در قسمت های اول تا پنجم بیان کردم، از نظر من سیستم درمانی کانادا با توجه به رایگان بودن عمده خدمات، یکی از مزیت های کشور کاناداست و باید به نکات منفی آن عادت کرد و آنها را پذیرفت. بدون شک این سیستم ضعف های بارزی هم داره اما از نظر من نقاط قوتش به نقاط ضعفش می چربه.

 

در صورت نیاز می توانید مطالب قبلی سایت مونترال باما در مورد سیتم پزشکی شهر مونترال و خدمات درمانی کانادا را در ذیل بیابید:

قسمت اول – نکاتی درباره سیستم پزشکی و خدمات درمانی مونترال

قسمت دوم – کارت سلامت کانادا یا کارت ملدی کبک

قسمت سوم – پزشک خانواده در مونترال

قسمت چهارم – هزینه های پزشکی در کانادا و بیمه تکمیلی

قسمت پنجم – یک راه ساده برای معطل نشدن در کلینیک های درمانی مونترال

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!