سایت اطلاع رسانی ایرانیان ساکن مونترال

دان تاون مونترال – Downtown

قلب زنده تجاری، اداری و آموزشی مونترال

4,426

صرافی مونترال

مرکز شهر مونترال که قطب تجاری -اداری شهر محسوب می شود، از لحاظ جغرافیایی در جنوب تپه مونت رویال قرار گرفته است. دان تاون مونترال همانند دیگر مرکز شهرهای بزرگ دنیا محلی است شلوغ، پرتردد ، زنده و با دسترسی عالی به مترو و اتوبوس، اداره های دولتی، دانشگاهها و مراکز تجاری شهر.

از جمله مراکز آموزشی مهمی که در دان تاون مونترال قرار گرفته اند می توان به دانشگاه مک گیل و کنکوردیا و کالج های داوسون، لسل و هرزینگ اشاره کرد. دانشگاههای مک گیل و کونکوردیا که دانشگاههای انگلیسی زبان شهر مونترال هستند، از جمله دانشگاههای معتبر در کانادا محسوب می شوند. البته دانشگاه مک گیل از جمله بهترین دانشگاههای دنیاست و قرار گرفتن در رده 30 ام رنگینگ برترین دانشگاههای دنیا در سایت QS در سال 2017 موید این نکته است.

مهمترین خیابانهای دان تاون مونترال سن کاترین Saint Catherine و شربروک Sherbrooke هستند. خیابان سن کاترین که مهمترین خیابان تجاری دان تاون مونترال است، پر از مغازه، رستوران، بار و کافه های مختلف است. این خیابان قلب تجاری و اداری شهر محسوب می شود. بخش عمده ای از خیابان شربروک که بزرگترین خیابان مونترال است در دان تاون قرار دارد. خیابان شربروک شمالی ترین خیابان دان تاون و جدا کننده دان تاون از محله های دیگر مثل دکتر پنفیلد، کت دنژ و وست مونت است. سن کاترین و شربروک هر دو خیابان های شرقی غربی هستند.

شهر زیرزمینی مونترال Underground City of Montreal که در زیر دان تاون مونترال ساخته شده، بزرگترین شهر زیرزمینی دنیاست. بیش از 1700 مغازه، شرکت، رستوران و موزه در این شهر زیرزمینی جای گرفته اند. با توجه به راه داشتن بسیاری از ساختمان های مسکونی، مراکز تجاری و ایستگاههای مترو به این شهر زیر زمینی، بار قابل توجهی از تردد در مرکز شهر به زیر زمین منتقل شده است. این شبکه خصوصا در فصل زمستان با توجه به سردی هوا ارزش بیشتری می یابد. تصویری از نقشه شهر زیرزمینی مونترال را در زیرقرار دادم.

قیمت خانه و اجاره بها در دان تاون مونترال نسبت به اغلب مناطق شهر گران تر است. همچنین معمولا خانه ها کوچکتر و قدیمی تر هستند. البته ساختمانهای جدیدتر هم وجود دارند اما اغلب آنها تجاری و اداری هستند.

در مورد آپارتمان های مسکونی، قیمت میانگین برای اجاره یک استودیو از 650 دلار به بالا، آپارتمان های یک خوابه از 1100 و دو خوابه از 1600 به بالا است. البته همانطور که اشاره کردم این قیمت ها میانگین نرخ های موجود و تقریبی است.

از لحاظ حمل و نقل عمومی دان تاون مونترال بهترین نقطه شهر است. در هر نقطه ای از مرکز شهر مونترال که زندگی می کنید، اتوبوس و مترو به راحتی در دسترس هستند و معمولا با کمتر از 5 دقیقه پیاده روی به یک ایستگاه مترو خواهید رسید. خطوط نارنجی و سبز مترو مونترال که دو خط اصلی مترو هستند، هر دو از ابتدا تا انتهای دان تاون را طی می کنند. خط سبز از نقاط شمالی دان تاون و خط نارنجی از نقاط جنوبی دان تاون می گذرند.

خطوط سبز و نارنجی مترو و نحوه گذر آنها از دان تاون در تصویر شبکه زیرزمینی مونترال که در گالری قرار دادم مشخص هستند.

ضمنا نقطه شروع بسیاری از خطوط مهم اتوبوسرانی از جمله 165، 166، 138 در دان تاون است و تعداد زیاد دیگری از خطوط اتوبوس نیز در میان راه از دان تاون می گذرند.

یکی از شهرت های جهانی شهر مونترال فستیوال های این شهر است. این فستیوال ها به خصوص در فصل تابستان تعداد زیادی توریست را به این شهر می کشانند. از فستیوال های موسیقی همچون فستیوال جاز و فرانکوفولی گرفته تا فستیوال فرمول یک و هالوین و زامبی ها. اکثر این فستیوال ها در خیابان سن کاترین خصوصا نقاط شرقی این خیابان که ایستگاه مترو Place des Arts در آن قرار دارد برگزار می شوند. تعدادی از تصاویر این فستیوال ها نیز در گالری تصاویر قرار دادم.

تعداد برجها و آسمانخراشهای دان تاون مونترال چندین برابر کل شهر مونترال است و طبیعتا خیلی از این برجها مسکونی هستند. اما برجهای تمیز و مرتب، ارزان نیستند. از جمله ساختمانهای تمیز می توان به برجهای Atwater – که در بالای مرکز خرید Alexnihon قرار گرفته اند  – ، برج 2020 خیابان Atwater و یا برج های 2055 و 2300 خیابان Saint Mathieu اشاره کرد. البته اینها تنها برجهایی است که من آنها را تجربه کرده ام و تعداد خیلی زیادی برج با شرایط مشابه در دان تاون مونترال وجود دارد.

برای یافتن لیست همه برجها و آسمانخراشهای دان تاون مونترال به این صفحه مراجعه کنید.

 

نکات مثبت دان تاون مونترال:

دسترسی عالی به مترو و اتوبوس. دراغلب نقاط دان تاون شما معمولا زیر 5 دقیقه تا یک ایستگاه مترو پیاده روی خواهید داشت.

دسترسی عالی به دانشگاهها و مراکز آموزشی متعدد. اکثریت دانشجویان برای راحتی در مرکز شهر سکونت دارند

دسترسی عالی به بهترین مراکز خرید شهر مونترال

نزدیکی به اتفاقات، فستیوال ها و مراسمهای مختلف و جذاب شهر

گزینه های متعدد برای اجاره آپارتمان

 

نکات منفی دان تاون مونترال:

دان تاون مونترال محلی همواره شلوغ است و برای افرادی که به دنبال مکانهای زنده و پرتردد می گردند مناسب است نه افرادی که به دنبال آرامش هستند.

خیلی از خانه های دان تاون تمیز نیستند و آنهایی که تمیز و مرتب هستند معمولا خیلی گرانتر از دیگر نقاط شهر هستند.

محیط و خیابانهای دان تاون مونترال همانند مرکز بسیاری از شهرهای دنیا، خیلی تمیزی نیستند. اگر چند دقیقه در مرکز شهر پیاده روی کنید احتمالا به تعدادی هوملس و گدا برخورد می کنید.  رسیدگی و نظافت شهری هم خیلی استاندارد بالایی ندارد.

 

 

با شمردن تمام نقاط قوت و ضعف بالا من زندگی در دان تاون مونترال را دوست دارم و از زنده بودن خیابانها تا نیمه شب و دیدن مردم لذت می برم. اگر تازه به مونترال آمده اید یا قصد عزیمت به مونترال را دارید، برای یک تا دو سال اول دان تاون یکی از بهترین گزینه های شماست. علاوه بر اینکه با زنده بودن محل زندگی، اندکی از فشار مهاجرت و دوری را فراموش می کنید، هزینه های جابجایی در شهر و آشنایی با شهر را به حداقل می رسانید.

ضمنا تعداد زیادی از هموطنان ایرانی در دان تاون مونترال سکونت دارند و حداکثر با 5 دقیقه پیاده روی در دان تاون مونترال حتما  چند نفر هموطن را زیارت خواهید کرد.

برای بررسی و مشاهده اطلاعات دیگر محله های شهر مونترال روی این لینک کلیک کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!