سایت اطلاع رسانی ایرانیان ساکن مونترال

پزشک خانواده در مونترال و مزایای آن

نکاتی درباره ثبت نام و زمان انتظار یافتن پزشک خانواده در مونترال

4,595

صرافی مونترال

در ادامه مطالب قبلی سایت درباره موضوعات نقاط قوت و ضعف پزشکی در کانادا و نیز کارت سلامت کانادا ، در این نوشته به بررسی موضوع پزشک خانواده در مونترال می پردازم. با دریافت کارت سلامت می توانید برای یافتن یک پزشک خانواده اقدام کنید. روش اقدام برای پزشک خانواده ثبت نام در این سایت است. این ثبت نام هم به صورت آنلاین و هم به صورت تماس تلفنی امکان پذیر است. توضیحات هر دو روش در سایت وجود دارد. افراد 14 سال به بالا می توانند در این سایت ثبت نام کنند و ثبت نام کودکان توسط والدین صورت می پذیرد.

زمان یافتن پزشک خانواده در مونترال بستگی زیادی به محل سکونت شما دارد. با توجه به تمرکز جمعیت در دان تاون و محله های مرکزی مونترال، پیدا کردن یک پزشک خانواده در این مناطق حداقل چند ماه زمان خواهد برد و حتی امکان دارد چند سال جای خالی در محدوده محل سکونت شما یافت نشود. هر چه از مرکز شهر دور شوید شانس یافتن سریع پزشک خانواده بیشتر می شود.

البته بنابر تجربه شخصی ام تنها به ثبت نام در این سایت اکتفا نکنید. حتما از دوستان خود خواهش کنید که اگر از پزشک خانواده خود راضی هستند از پزشک خود بخواهند در صورت امکان شما را بپذیرد. همچنین در اینترنت و دیگر منابع جستجو کنید و با پزشکان مختلف تماس بگیرید و سوال کنید که بیمار جدید می پذیرند یا خیر. در مورد خودم با همین روشها یک ماه پس از ورود توانستم یک پزشک خانواده بیابم اما یکی از دوستانم که همزمان با من در سایت ثبت نام کرده بود، 10 ماه منتظر ماند تا از طرف اداره سلامت کبک با او تماس گرفته شد و یک پزشک خانواده به او معرفی شد.

نکته مهم اینکه خوشبختانه سیستم درمانی کودکان و نوجوانان در مونترال تا حدود زیادی متفاوت با بزرگسالان است. در مطلبی مجزا در قالب معرفی کلینیک تاینی تاتس به عنوان یک کلینیک کودکان در مونترال، به برخی از این تفاوت ها از جمله یافتن آسان پزشک خانواده کودکان اشاره کرده ام.

البته گفتنی است یافتن پزشک خانواده حلال تمام مشکلات پزشکی در مونترال نیست. اما در مواقعی که شما نیاز فوری به مراکز درمانی ندارید می توانید از پزشک خود وقت بگیرید و بدون معطلی نزد وی بروید.

متاسفانه به جز موارد خاص امکان مراجعه مستقیم به پزشکان متخصص در کانادا وجود ندارد. یکی از این موارد خاص داشتن پرونده قبلی نزد یک پزشک متخصص است. به عبارتی بیمار باید به پزشک خانواده خود مراجعه کند و در صورتیکه این پزشک صلاح بداند، بیمار را به یک پزشک متخصص ارجاع می دهد. متاسفانه در بسیاری از موارد وقت گرفتن و ویزیت دکتر متخصص به چند هفته تا چند ماه زمان نیاز دارد. البته اگر پزشک خانواده تشخیص بدهد شما نیاز فوری به متخصص دارید به سرعت اینکار انجام می شود اما اگر این معرفی به اصرار شما صورت پذیرد، معمولا انتظار طولانی تر خواهد بود.

همچنین اگر پزشک خانواده یا پزشک متخصص شما درخواست آزمایش، عکس رادیولوژی، سونوگرافی یا MRI و … بدهند، ممکن است این کار انجام این کار بین چند هفته تا چند ماه به درازا بکشد. برای چند تن از دوستان خودم پیش آمده که برای MRI بیش از 6 ماه در صف انتظار بوده اند. آنهم با داشتن دستور پزشک خانواده در مونترال.

در صورت نیاز به عمل جراحی نیز شرایط مثل بالاست. یکی از دوستان بیش از یک سال در صف انتظار عمل زانو بود. البته همه اینها بستگی به تشخیص پزشک دارد. اگر پزشک شرایط را بحرانی تشخیص دهد، انجام تمام مراحل بالا به سرعت انجام خواهد شد. اما متاسفانه در موارد مربوط به ارتوپدی معمولا مشکل شما اورژانسی قلمداد نمی شود.

ضمنا برخلاف ایران نتیجه آزمایش، رادیولوژی یا MRI تحویل شما نخواهد شد و به صورت مستقیم از آزمایشگاه و رادیولوژی برای پزشک خانواده در مونترال ارسال خواهد شد. معمولا پزشک معالج شما پس از دریافت نتیجه آزمایشات با شما تماس گرفته و روال درمان را پیگیری می کند. نکته اینکه شما می توانید در زمان انجام آزمایش یا عکس برداری درخواست یک نسخه برای خودتان بکنید. در اینصورت یک رونوشت از نتیجه آزمایش یا عکس به آدرس شما هم ارسال خواهد شد.

یکی از نکات مثبت سیستم پزشکی کانادا یکپارچه بودن این سیستم است. به صورتیکه اطلاعات پزشکی شما در پرونده هایی نزد پزشک خانواده، واک-این کلینیک ها و حتی داروخانه ها ثبت و آرشیو میشود. در صورت نیاز پزشک شما و حتی خود شما می توانید پرونده پزشکی و دارویی در داروخانه یا دیگر مراکز درمانی رو فراخوانی کنید. البته طبق شنیده ها این امکان شامل تمام کلینیک ها نمی شود و برخی از آنها تاریخچه مراجعات و بیماری ها شما را نگه نمی دارند. در صورت حساسیت به این مسئله حتما در زمان مراجعه شرایط را جویا شوید.

در روزهای آینده در مطلب هزینه های پزشکی در کانادا به نکاتی در مورد هزینه های پزشکی، بیمه های تکمیلی در شهر مونترال اشاره خواهم کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!